kurdland
روستاى سولاکان دردامنه كوه 2835متري عبدالرزاق باآب وهوايي كوهستاني وطبيعتي زيبا ومردماني ازتبارفرهنگ وادب واكثراتحصيل كرده باحدود120نفردارندگان تحصيلات عالي وحدود13وبلاگ نويس ويك وبسايت رسمي يكي ازنادرترين روستاهاي ادبي وفرهنگي ايران وكردستان ميباشدوحدودات روستاازگنجيه زيويه تانزديكيهاي غاركرفتوكه هردوضلع اين روستاوغارهاي زيرزمينان درامتداداين اضلاع وآثارباقيمانده ازقلعه هاي باستاني ازوجودتمدني عظيم حکايت دارد
 

بازتاب آنلاین : دکتر عبدالله جاسبی رییس دانشگاه آزاد اسلامی در یک معامله پنهانی و پشت پرده با مهندس جلال محمود زاده  نماینده مهاباد و یکی از حامیان سران فتنه مبادرت به تمدید حکم رییس ناموفق دانشگاه آزاد مهاباد دکتر خان احمد زاده  نمود

لازم به ذکر است که دکتر خان احمد زاده یکی از ناموفق ترین روسای واحد غرب کشور است که با استخدام غیر قانونی  تعدادی زیادی از افراد عملا دانشگاه را به محل تاخت و تاز نماینده مهاباد و از سران حامی فتنه تبدیل کرده است

شایان ذکر است که مهندس جلال محمود زاده در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری از میر حسین موسوی حمایت کرده و شدیدا حملات سنگینی را در ایام انتخابات متوجه رییس جمهور مردمی دکتر احمدی نژاد کرد که مصاحبه ایشان با سایت ضد انقلابی  روز آنلاین  بدین شرح است.

 

 

گزارش

دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۸

مصاحبه با رییس فراکسیون نمایندگان اهل سنت در مجلس

نگرانی از انتخاب مجدد احمدی نژاد

 در خصوص موضع فراکسیون کرد و سنی در مجلس شورای اسلامی با جلال محمود زاده، نماینده مردم مهاباد در مجلس و رییس فراکسیون اهل سنت گفتگو کرده ایم. وی در گفتگو با روز با بیان اینکه "نمایندگان کرد و سنی در مجلس از  نامزدهای اصلاح طلب حمایت خواهند کرد"، اضافه می کند که "نگرانی از انتخاب مجدد آقای احمدی نژاد را نمی توانیم پنهان کنیم". این مصاحبه در پی می آید.

آقای محمود زاده، با نزدیکتر شدن به انتخابات ریاست جمهوری، موضع رسمی نمایندگان کرد و سنی در مجلس شورای اسلامی چیست؟

ما به عنوان فراکسیون نمایندگان اهل سنت و فراکسیون نمایندگان کرد در مجلس شورای اسلامی، مطالبات مشخصی از رییس جمهور آینده داریم. این مطالبات راهم  در دو بخش مطالبات نمایندگان اهل سنت و نمایندگان کرد مطرح کرده ایم که عبارتند از: مطالبات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی. ما اعلام کرده ایم که هر کاندیدایی که از خواسته ها و حقوق ما حمایت کند و مطالبات ما را پررنگتر ببیند و همچنین اصول اجرا نشده قانون اساسی نظیر اصول 15 و 12 و 38 و 20 و... را در دستور کار خود قرار دهد، قطعا ما به عنوان ملت کرد از او حمایت خواهیم کرد. کسی که شهروندان سنی در ایران را نادیده نگیرد و قول بدهد که در مدیریتهای کلان و متوسط و میانی از افراد اهل سنت استفاده کند. هر نماینده ای که به ما قول بدهد که  تبعیض مذهبی و تبعیض ملی در دوره ریاست جمهوری وی کمرنگتر باشد، ما از او حمایت می کنیم. علاوه بر اینها، نزدیک به یک میلیون و 500 هزار نفر جمعیت سنی در پایتخت ایران، تهران بزرگ ساکن هستند که حتی یک مسجد هم ندارند و مجبورند برای خواندن نماز و ادای فریضه دینی، از منازل خودشان استفاده کنند. ما اعلام کرده ایم که باید اجازه بدهند در دوران ریاست جمهوری آینده برای ساختن مسجد اهل سنت در پایتخت قدم برداریم و نیز اجازه بدهند مجتمعی فرهنگی، هنری در تهران دایر کنیم. هر نامزدی که از این مطالبات حمایت کند، ما حاضریم با او همکاری بکنیم.

آیا تا الان مشخصا هیچ کدام از نامزدها از این خواسته های شما حمایت کرده اند؟

ما هم با آقای کروبی و هم آقای موسوی دیدار داشته ایم. عمدتا این دو نامزد به مطالبات ما نزدیکتر هستند. در مرحله اول آقای کروبی نزدیکتر هستند و بعد از ایشان  هم آقای موسوی.

یعنی به نظر شما برنامه های آقای کروبی که در شعارهای تبلیغاتی شان مطرح کرده اند، همخوانی بیشتری با مطالبات فراکسیون نمایندگان کرد در مجلس دارد؟

رای ما این است که آقای کروبی به خواسته های ما نزدیکتر است؛هر چند ما این ملاحظه را داریم که احتمال انتخاب آقای موسوی شاید از آقای کروبی کمی پررنگتر است. با این حال تعدادی از دوستان فراکسیون نمایندگان کرداعلام آمادگی کرده اند که با آقای کروبی همکاری کنند؛البته فراکسیون نمایندگان اهل سنت هم بیشتر گرایش دارد که از آقای موسوی حمایت کند.

به این ترتیب این احتمال هست که شما به عنوان فراکسیون نمایندگان کرد با صدوربیانیه ای رسما از شهروندان کرد دعوت به حمایت از آقای کروبی کنید؟

اگر کاندیداها شفاف جوابمان را بدهند و دورنگی در واکنش شان مطرح نباشد و با دیدی باز و صریح مطالبات ما را بیان کنند، ما قطعا بیانیه ای صادر خواهیم کرد و اعلام حمایت می کنیم. هر چند فعلا نه آقای کروبی و نه آقای موسوی به طور شفاف به مطالبات ما به عنوان فراکسیون جواب نداده اند اما در برنامه هایی که اعلام و منتشر کرده اند، تا اندازه ای، برنامه های آقای کروبی در بحث مشکلات قومیتی و بها دادن به قومیتها، بیشتر نمود داشته و اقای موسوی هم توانسته تا حدودی نظر نمایندگان اهل سنت را به خودش جلب کرده است. ما در چند روز آینده منتظر واکنش آنها می مانیم، اما در مجموع  ما از مردم دعوت خواهیم کرد که از این دو نامزد حمایت کنند. در هر حال ما بر این باوریم که مبارزات مدنی و سیاسی و  درونی  حتی اگر دستاوردهای  اندکی به همراه داشته باشد اما بهترین راهکار است. ما چاره دیگری نداریم و نمی شود که صفر و صد به قضایا نگاه کنیم، بلکه باید از هر فرصتی که به دست می آوریم، به خوبی استفاده کنیم.

آقای محمود زاده، حتی برخی از احزاب سیاسی اپوزیسیون کردهم که همواره موضعشان عدم مشارکت در انتخابات بوده، در این دوره خواستار مشارکت مردم شده وبه شکل  ضمنی از برنامه های آقای کروبی حمایت کرده اند. فکر می کنید اهمیت اینکه برخی جریانات اپوزیسیون هم گزینه مشارکت در انتخابات را تجویز می کنند در چیست؟

این موضوع حائز اهمیت است و نشان می دهد که در بیانیه ها و برنامه ها و موضع آقای کروبی به موضوع قومیتها توجه بیشتری شده است. این واکنشها از تاثیرات این برنامه ها است. به هر حال ضمن احترام برای همه فکرها، دیدگاه ما این است که مبارزات ما و تلاشهایمان برای رسیدن به حقوق برابر، بایدبه شکل مدنی در هر زمانی و در هر شرایط سیاسی ادامه داشته باشد و از هر فرصتی باید استفاده کرد. بر همین اساس فکر می کنم تحریم انتخابات جواب دهنده مشکلات ما نیست وبه ضرر ما است. حتی اگر دست آوردهای حداقلی هم داشته باشیم  بهتر است از اینکه هیچ دستاوردی نداشته باشیم. ما نمی گوییم که کاندیداهای فعلی خیلی مطلوب هستند؛ خودتان هم می دانید که ما به عنوان کرد و اهل سنت در انتخابات ریاست جمهوری فقط حق انتخاب کردن داریم و حق انتخاب شدن نداریم و این به اعتقاد من، ناعادلانه است و دموکراتیک نیست. اما با این وجود و در این شرایط هم  می توانیم به دستاوردهای حداقلی هم اکتفا کنیم و برای همین باید در انتخابات مشارکت کنیم و به کاندیدایی که به مطالبات ما نزدیکتر است رای بدهیم.

در عین حال شما و سایر نمایندگان کرد در مجلس در خصوص عملکرد دولت نهم و احتمال انتخاب مجدد آقای احمدی نژاد چه نظری دارید؟ با توجه به اینکه همزمان، بسیاری از فعالان مدنی و سیاسی کرد نگرانیشان را از انتخاب مجدد آقای احمدی نژاد اعلام کرده اند.

به هر حال این نگرانی ها واقعیت دارد و ما نمی توانیم آن را کتمان و پنهان کنیم. در واقع فعالان اجتماعی و سیاسی و فرهنگی در حوزه آزادیهای مدنی و سیاسی و مطبوعاتی، فشارهایی را در دولت نهم تحمل کردند و ما شاهد بسته شدن شماری از نشریات و مجلات بودیم و تریبونی برای اهل قلم و صاحبنظر در ایران عملا باقی نماندیا کمتر شد. از طرف دیگر ما در دوره آقای احمدی نژاد شاهد مطرح شدن مصوبه ای بودیم به نام مصوبه 613 شورای انقلاب فرهنگی که این مصوبه مرتبط است با چگونگی مدیریت مراکز علوم دینی اهل سنت که به شکل هیئت امنایی اداره می شود. این مصوبه حقیقا قلب شهروندان اهل سنت را به درد آورد و ما به عنوان رییس فراکسیون نمایندگان اهل سنت، از روز اول در برابر این مصوبه ایستادیم و تا الان هم ادامه داده ایم و خوشبختانه در هیچ شهری فعلا اجرا نشده و اجازه هم نخواهیم داد که اجرا بشود. این از یک سو و سایر فشارهایی که بر اهل سنت اعمال شده، نگرانی ما و اهل سنت را به دنبال داشته. نگرانیهایی که در خصوص انتخاب مجدد آقای احمدی نژاد وجود دارد بخشی از آن مربوط به همین موارد است. برای همین این است که شهروندان کرد به کاندیداهای اصلاح طلب چراغ سبز نشان داده اند. به هر حال آزادیهای مدنی و سیاسی در دوران اصلاحات تا حدودی وجود داشت هر چند ما از اقدامات آن دوران همه راضی نیستیم و معتقدیم که آقای خاتمی نتوانست از قدرت اجرایی خودش به خوبی و با شهامت استفاده کند.

پس می توانیم این نتیجه را از اظهارات شما بگیریم که نمایندگان کرد و سنی به اتفاق بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی می خواهند به کارنامه دولت نهم و به شخص اقای احمدی نژاد در این دوره، "نه" بگویند؟

قطعا در این دوره  وقتی که  مشارکت، چه  مثبت و چه منفی صورت گیرد، رای مخالف به دولت فعلی داده می شود و این اعتراضی است به وضعیت موجود. و برعکس آن هم، یعنی عدم مشارکت هم  به همین شکل است و نوعی مبارزه مدنی منفی است که البته مورد تایید و پسند ما نیست.

http://www.roozonline.com/persian/news/newsitem/article/////-8b06504b45.html

 

http://www.baztabonline.com/Default,fa-IR,BaztabOnline,Content,NewsDetail,Key,48346.aspx

 

 



           
15 مرداد 1391برچسب:, :: 6:14
raza rashid"رضاسيدرشيد"
 

یک منبع آگاه در  وزارت کشور درگفتگو با خبرنگار سیاسی  بازتاب آنلاین   اظهار داشت که جعفر ذوالفقاری فرماندار مهاباد تغییر کرده است و قرار است روز شنبه مراسم تودیع و معارفه آقایان ذوالفقاری و کاک درویشی برگزار شود .

لازم به ذکر است که  از سوی مهندس جلال زاده  استاندار   پرتلاش آذربایجان غربی جناب آقای خضر كاك‌درويشي  فرماندار سردشت  به سمت سرپرست فرمانداری مهاباد منصوب شده است.

 

فرماندار جدید مهاباد دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس برنامه ریزی شهری  از دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر است



           
15 مرداد 1391برچسب:"soolakan", :: 6:14
raza rashid"رضاسيدرشيد"
شهرستان ایوان غرب با داشتن کوه مانشت که یکی از بلند ترین قله های رشته کوه زاگرس است به طور طبیعی رودخانه ها و چشمه های فراوانی داشته است،چون سرچشمه تمامی رود ها و چشمه های کوهساران است-به دلیل ارتفاع زیادش حتی در تابستان هم یخچال هیش ذوب نمی شوند.

اگر بخواهیم به نامهای گذشته این شهرستان رجوع کنیم و درباره نام های قدیمی این شهر تحقیق کنیم این ادعا را ثابت می کند که این شهرستان در گذشته دارای رودخانه ها،جوی ها و سفره های آب زیرزمینی فراوانی بوده است.اما امروز دیگر از آن روزگاران خوش فقط نامی به یادگار مانده است.

جویزر و باغ شاه نام های قدیمی این شهرستانند.

جویزر به خاطر داشتن یک رودپر به همین نام که از وسط شهرستان رد میشد و باغ شاه هم به خاطر باغات فراوانی که در این نمطقه وجود داشته است.

شهرستان ایوان غرب با داشتن رودخانه های گنگیر و کاژاو یکی از مناطق پر آب غرب کشور بوده است ولی امروز متاسفانه هر دوی این رودخانه خشک شده اند.

چشمه هایی که شاید صدها سال بود که در این منطقه جاری بوده اند اکنون برای مردم این دیار فقط یک خاطره شده اند.

حالا شاید از خود بپرسید که اینها به خاطر چیست.

شاید به خاطر گرم شدن زمین باشد،شاید به خاطر مصرف بی رویه آب و استفاده بیش از اندازه ساکنین این شهرستان باشد و ده ها شاید دیگر.همگی این دلایل کاملا صحیح است ولی دلیل اصلی که باعث شده تا این شهرستان با مشکل آب مواجه شود وزارت نیرو،شرکت گاز و پتروشیمی ایلام است.چرا که این شرکت ها و ادارات از سراب ایوان که سرچشمه تمام رودها و منبع اصلی تغذیه کننده سفره های زیر زمینی این شهرستان است آب را پمپاژ می کنند و از  آن برای خنک کردن دستگاه های خود در این شرکت ها استفاده می کنند.

شرایط تا به این حد بحرانیست که معاون شرکت آب و فاظلاب استان ایلام طی مصاحبه ایی که با روزنامه ایران-مخصوص استان ایلام-داشته اند ابراز نگرانی کرده اند و گفته اند که قدرت پمپاژ آب از سفره های زیرزمینی این شهر در گذشته در هر ثانیه ۹۵ لیتر بوده ولی اکنون این عدد به ۵۵ لیتر در ثانیه رسیده است.

حال واقعا وقت آن نرسیده است که به این بحران خاتمه دهیم.

وقت آن نرسیده است که یک فکری به حال مردم این منطقه نماییم.

بیدار شوید.

بحران در همین نزدیکی هاست و شاید تا پش درم آمده باشد.

به پاخیزید که هنگام خزان است.

یا حق.



           
چهار شنبه 14 تير 1391برچسب:, :: 0:53
raza rashid"رضاسيدرشيد"

چو شیرین در مداین مهد بگشاد      ز شیرین لب طبق ها بگشاد

پس از ماهی کز آسایش اثر یافت     زبیرون رفتن خسرو خبر یافت

که از بیم پدر شد سوی نخجیر        وز آنجا سوی ار من کرد تدبیر

بدرد آمد دلش زان بی دوایی           که کارش داشت الحق بینوایی

چنین تا مدتی در خانه می بود        ز بی صبری دلش دیوانه می بود

حقیقت شد ور اکان یک سواره        که می کرد اندرو چندان نظاره

جهان آرای خسرو بود کز راه            نظر می کرد چو خورشید در ماه

بسی از خویشتن بر خویشتن زد    فرو خورد آن تغابن را و تن زد

صبوری کرد روزی چند در کار            نمود آنگه که خواهم گشت بیمار

مرا قصری به خرم مرغزاری               بباید ساختن بر کوهساری

که کوهستانیم گلزار پرورد                شد از گرمی گل سرخم گل زرد

بدو گفتند بت رویان دمساز               که ای شمع بتان چو شمع مگذار

تو را سالار ما فرمود جایی               مهیا ساختن در خوش هوایی

اگر فرماندهی تا کار فرمای              به کوهستان تو را پیدا کند جای

بگفت آری بباید ساختن زود             چنان قصری که شاهنشاه فرمود

کنیزانی کزو در رشک ماندند             به خلوت مرد بنا را بخواندند

که جادویی است اینجا کار دیده         ز کوهستان بابل نو رسیده

زمین را گر بگوید کای زمین خیز         هوا بینی گرفته ریز بر ریز

فلک را نیز گر گوید بیارم                    بماند تا قیامت بر یکی گام

ز ما قصری طلب کرده ست جایی         کزان سوزنده تر نبود هوایی

بدان تا مردم آنجا کم شتابند                ز جادو جاویی ها در نیابند

بدین جادو شبیخونی عجب کن           هوایی هر چه ناخوشتر طلب کن

بساز آنجا چنان قصری که باید             ز ما درخواست کن مزدی که شاید

پس آنگه از خزو دیبا و دینار                 وجوه خرج دادنش به خروار

چو بنا شاد گشت از گنج بردن              جهان پیمای شد در رنج بردن

طلب می کرد جایی دور از انبوده          حوالی بر حوالی کوه بر کوه

بدست آورد جایی گرم و دلگیر                کز او طفلی شدی در هفته پیر

بده فرسنگ از کرمانشهان دور               نه از کرمانشهان بل از جهان دور

بدان جا رفت و آنجا کارگه ساخت            به دوزخ در چنان قصری به پرداخت

که داند هر که آنجا اسب تازد                   که حوری را چنان دوزخ نسازد

چو از شب گشت مشگین روی آن عصر       ز مشگو رفت شیرین سوی آن قصر

کنیزی چند با او نارسیده                            خیانت کاری شهوت ندیده

در آن زندانسرای تنگ می بود                    چو گوهر شهربند سنگ می بود

غم خسرو رقیب خویش کرده                      در دل بر دو عالم پیش کرده

برگرفته از دیوان خسرو شیرین نظامی گنجوی

توضیح:کوشک منطقه ایی در شهرستان ایوان غرب است که دارای آب و هوایی گرمرمسیری می باشد.

هم اینک نیز این قصر،شیرین در منطقه وجود دارد که یکی از آثاری است در ایوان غرب که ثبت ملی رسیده است.



           
چهار شنبه 14 تير 1391برچسب:, :: 0:53
raza rashid"رضاسيدرشيد"
مقدمه :
تعیین جنبه های غیر مادی فرهنگ های پیش از تاریخ ایران به دلیل نبود رهیافت های تئوریک و روش شناختی مناسب یکی از پیچیده ترین شاخه های پژوهشی باستان شناسی می باشد. برخلاف جنبه های مادی،نشانه های ملموس،جنبه های معنوی فرهنگ ها به صورت محدود از حفارهای باستان شناس کشف می شود.در عین حال بودن تبین جنبه های غیر مادی فرهنگ های پیش از تاریخ هرگونه تحلیلی از این فرهنگ ها یک سویه خواهد بود،چون در هرحال فرهنگ ها چه در گذشته و چه درحال دارای دو بعد عادی و معنوی می باشد و لزوم آگاهی بدانها از هر نظر ضروری است .
یکی از مهمترین داده ها منسجم باستان شناسی که بیشترین اطلاعات را درباره ی جنبه های معنوی و فرهنگ های پیش از باستان رادر اختیار باستان شناسی قرار می دهد قبور و سنت های تدفینی جوامع پیش از تاریخ می باشد،همچنان که امروزه نیز بدان گونه است.
از سوی دیگر قبور و اشیای داخل آن و شیوه تدفین،اطلاعات زیادی را در زمینه گاهنگاری،قوم نگاری،روابط اجتماعی ،اقتصادی و طبقات اجتماعی در اختیار پژوهشگران قرار می دهد .
تاکنون پژوهش مستقل و جامع درباره سنت های تدفین دوره های پیش از تاریخ ایران انجام نشده،اما بر اساس شواهد موجود شیوه ها و سنت ها تدفین مردگام در فلات ایران آغاز کشاورزی و استقرار دائم روستاها (8000سال ) تحت تأثیر باورهای دینی جوامع آن روزگار بوده است.در این دوران مردگان را درزیر کف محل های سکونت دفن می کرده اند.اعتقاد به ارواح،زندگی پس از مرگ،قرار دادن هدایا در داخل قبور،حالت های جمع شده اسکلت ، اندود کردن جسد با گِل اُخرا از شاخص های عمده شیوه و سنت های تدفین در این دوران می باشد .
سنت ها و شاخص های اشاره شده در اغلب مناطق ایران بدون تغییرات محسوس تا هزاره ی سوم یعنی عصر مفرغ توام داشته است در این دوره همزمان با آغاز شهرنشینی در بعضی از مناطق ایران سنت دیرپای دفن مردگان در زیر کف خنه ها ی مسکونی متروک گردید و شیوه جدیدی که به صورت قبرستان که عموماً خارج از محل های زیست، و فعالیت های تولیدی قرار داشتند معمول شده است.
دفن مردگان در قبرستان عمومی تا اوایل هزاره ی اول پیش از میلاد به گونه ای در حاشیه و درارتباط محل های مسکونی و بدون ارتباط محل های مسکونی و استقرار تداوم داشته است.عصر آهن از نقطه نظر پژوهش های باستان شناسی،بررسی تحولات فرهنگی فلات ایران و تبین خاستگاه اقوام ایران و آنچه که به عنوان فرهنگ منحصر به فرد ایران شناخته می شود از اهمیت زیادی برخوردار می باشد .
بر اساس شواهد موجود در این دوران ساختارهای فرهنگی،دینی، معیشتی وقومی مردمان ساکن در ایران دگرگون گردید و به مرور سده های بعد با ظهور اولین حکومت های منطقه ای که سرتاسر (مانا و ماد) درنیمه غربی فلات ایران در رواج اعتقاد به یکتا پرستی در گستره وسیع جغرافیا فلات ایران فراهم گردید .
در آغاز این دوران حدود (1450ق م ) مردمان ساکن ایران در شمال غرب ایران با کشف شیوه ذوب و عمل فلز آهن و بهره گیره از آن در اوایل هزاره ی اول پ.م تحولات اقتصادی چشمگیری را به وجود آوردند. این دیگر دگرگونی ها حکایت از پیشرفت فرهنگها و تمدن در جامعه آن روزگار داده که در نهایت باعث تغییرات در روابط تاریخی ،سیاسی،اجتماعی اقوام ساکن در منطقه آسیای غربی بوده و بارزترین تغییرات در انتقال مرکز قدرت اقتصاد و ، فرهنگی اصلاً ازبین النهربن (سرزمین جلگه ) ایران (کردستان ) در اولین هزاره اوایل قبل از میلاد به ظهور است .

تاریخچه اطلاعات باستان شناسی دشت ایوان غرب:
شهرستان ایوان غرب در شمال استان ایلام و اقع گردیده است که نظر مطالعات باستان شناسان ، عصر برنز ، عصر آهن 1و2و3 دارای اهمیت زیادی می باشد که سایت های مربوط به این دوره بیشتر به صورت قبرستان می باشد .
اکثر این قبرستان هادر حاشیه ی رودخانه ی گنیگر واقع شده اند که لویی واندربرگ سرپرست هیئت بلژیکی بامی Bami در سال 1970م. برای اولین بار موفق شد 10 قبر در داراوند B مورد حفاری قرار دهد و نتایج مهمی در مورد شیوه ی تدفین عصر آهن در منطقه ی کلهرستان بدست آورد .
هیئت دانمارکی گورستان داراوند Aرا مورد کاوش قرار دادند و وسایل تدفیتی زیادی را کشف نمودند که شامل قوری های سفالی ،فنجان،سرنیزه،... قبر ها معمولاً چار چینه ای دارای پوشش سنگی می باشد اسکلت ها به دلیل اسیدی بودن خاک از بین رفته اند.
قبرستان های دیگری در منطقه ی کلهرستان مورد کاوش قرار گرفته اند که گزارش کامل آن ها توسط لویی واندربرگ باستان شناس فقید منتشر شده است علاوه بر حفاری ، هیئت بلژکی را های باستانی و کوچ نشینی این منطقه را مورد مطالعه قرار داده و دلایل شکل گیری این قبرستان ها را بیان کردند مطالعات علمی این هیئت نشان داد که اکثر این قبرستان ها احتمالاً مطلق به کوچ نشینانی می باشد که در هزاره ی اول پ.م وارد متطقه گردیده اند .
فصل سوم بررسی و شناسایی شهرستان ایوان غرب به جهت بررسی قبرستان های حاشیه ی رود خانه های گنگیر که عمدتاً متعلق به عصر آن می باشد و همچنین خاطر تکمیل نقشه ی باستان شناسی و تکامل بررسی های گذشته و ثبت این آثار در فهرست ملی به صورت پیمایشی به انجام رسید که به بررسی برخی از این قبرستان ها می پردازیم در بررسی انجام شده در حوضه رود خانه گنیگر حدود 50 قبرستان بررسی و شناسایی گردید که اکثر این قبرستان ها در حاشیه رود خانه بر روی بلندی ها و در جاهای سرسبز ساخته شده اند .
در قبرستان چواره 1 قبرهای چهار چینه ای با دیواره ی ساخته شده از لاشیه سنگ ورقه ای به صورت چیت و به صورت مستطیل و راست گوشه ساخته شده روی آن را با تخته سنگ پوشیده این قبرستان نیز به صورت شرقی و غربی شمال جنوبی ساخته شده وجهت خاص در آن رعایت نشده است موادفرهنگی بدست آمده شامل خمرهایی بانقش طنابی و سفال های لبه تخت به دست آمده است ان قبرستان از نظر معماری قبور قابل مقایسه با قبرستان های بردبل، جوب گوهر ، چمژیه ،داراوندB که توسط هیئت بلژکی حفاری شده اند می باشد .
در قبرستان چواره 2 نیز معماری مانند چواره1 می باشد در این قبرستان سفالهای خاکستری باتمپرکاه بدست آمده است منطق به عصر آهن 1 می باشد .
در قبرستان "هوها" نیز قبور به صورت شرقی ،غربی یاخته شده به صورت چار چینیه ای و مستطیل می باشد که برای ساخت آن از سنگهای کف رود خانه رودخانه گنگیر استفاده کرده اند که قابل مقایسه بابردبل چنار باشی ، پشت کبود چوار و کتل گل گل می باشد .
در قبرستان چوار 3 نیز معماری قبور شبیه به سایر قبرستان هاذکر می باشد در این قبرستان مواد فرهنگی شامل سفال لبه کمی برگشته به بیرون با نقش افزوده طنابی مانند قبرستان چنار باشی بدست آمده است.
در قبرستان "قلاوازک" معماری قبور به صورت چار چینه ای می باشد با این تفاوت که در آن ساخت از سنگهای بزرگ و خشن استفاده کرده اند بطوریکه به نظر می رسد این قبور از نوع مگالیتیک کلان سنگی می باشد و به صورت بيضي ساخته شده اند در دیواره قبور از سنگ های نتراشیده استفاده شده بود با توجه به تعداد اندک سفال در کنار قبور تخریب شده احتمالاً از نظر دادهای سفال فقیر هستند .
بر خلاف محوطه چواره 1و2داراوند B که توسط هیئت بلژکی حفاری گردیده و قبر ها آن بسیار دقیق و راستگوشه هستند و از سنگ ها و ورقه ای تراش خورده استفاده شده است در قبرستان قلاوزک از سنگ های بزرگ و خشن استفاده شده و در معماری قبور دقت زیادی نشده است و جهت خاصی در ساختن آن مد نظر نبوده است. که از این نظر قابل مقایسه با قبور عصر آهن در شمال غرب ایران نظیر دینخواه در آذربایجان می باشد .
با توجه به مواد فرهنگی شامل سفال نخودی باتنپرشن و ماسه می توان عنوان کرد این قبرستان متعلق به عصر آهن 2و3 می باشد
در قبرستان روان سفال هایی باپوشش قرمز وتمپرِکاه بدست آمد که احتمال متعلق به دوره کلکوتیک یا دوران جدیتری باشند که دراین مواد کنار قبور بیضی شکل بدست آمده و قابل مقایسه با دِمگّرپِرچینه می باشد قبور آن چهار چینه ای و بیضی شکل بوده ودر ساخت آن جهت خاصی مد نظر نبوده است از این نظر نیز قابل مقایسه با جوب گهر ، چنار باشی، کتل گل گل و کان گنبد می باشد . قبر های ذکر شده اندازه قبور متفاوت است ولی به طور عمده (50×230) و عمق 1 متر مي باشد. دیوارهای این قبور معمولاً از پنچ رج سنگ چین استفاده شده است .
در قبرستان ها میان سفالها لبه برگشته به بیرون با خطوط مواج کنده یاتزئینات دایره و یک نقطه در وسط بدست آمده است در این قبرستان ها 2 نوع قبر شناسایی شد. 1 قبر چهار چینه ای که بعضی آنها دارای 5 متر طول و 1متر عرض می باشند دیواره قبور از چهار ردیف لاشه سنگ ساخته شده است قبر ها به صورت شمال جنوبی و برخی شرقی غربی هستند در ورودی در قسمت غرب قرار گرفته که احتمالاً این قبور خانوادگی هستند به این صورت که از این نظر شبیه قبرستان کان گنبد می باشد این قبور متعلق به عصر آهن 1و2 می باشند .
نوع دیگر قبور قبر های چهار چینه ای با ابعادcm 50×50/2 می باشند که مانند سایر قبور ساخته شده است . هیچ قبر بزرگ و خانوادگی شبیه به این قبر ها ی میان 1و میان2 در قبرستان هایی که هیئت بلژکی شناسایی و حفاری کرده اند گزارش نشده است .
در قبرستان های چشم میرو 1و2و3 نیز قبور شناسایی شده به دو دسته تقسیم می شود
1- قبر های چهار چینه ای: که دیواره آن سنگ چینی است با استفاده از لاشه منظم که روی آن را با تخته سنگ های بزرگ پوشانده اند در دیواره این استفاده شده است این قبور راست گوشه و بیشتر شرقی ـ غربی قبور چهار رگه سنگ چین میباشند سازندگان ان جهت خاصی را مد نظر نداشته اند از این نظر این گونه قبرها قابل مقایسه با شورابه چرداول کتل گل گل می باشد این نوع قبور متعلق به عصر اهن 2 می باشند.
2- قبرهای بزرگ خانوادگی:
- این قبور دیواره انها از لاشه سنگ نتراشیده ومستطیل شکل و دیواره آن دارای 8 رج سنگ چین می باشد که بالای آن توسط تخته سنگ بزرگ پوشیده شده است. اندازه این قبور 5 تا 6 متر طول و 2 متر عرض می باشد جهت ورود این گورها در غرب میباشد احتمالاً این قبرها جهت تدفین دسته جمعي بوده است. این نوع قبرها در میان 1 و 2 نیز دیده شده است ولی عمق آنها بسیار کم است در حالی که در چشمه میرو 1 گورها 250 سانتی متر عمق دارند سازندگان قبور برای برطرف کردن فاصله دو دیواره طولی وبرای قرار دادن تخته سنگها بر روی این دیوارها به خاطر مسقف نمودن قبرها ، هرچه رگه های دیوار به طرف بالا اضافه می شد این دیواره به طرف داخل قوس پیدا می کردبه طوری که دیواره ها در بالا به هم نزدیک می شدند. مشکل گذاشتن تخته سنگها نیز حل می شده است ،و سقف قبور تقریبا به صورت گهواره ای درآمده است ،این نوع قبور در قبرستانهای طالش در گیلان نیز گزارش شده است.
در قبرستان پل حمی دو نوع قبر چار چینه ای و کلان سنگی شناسایی شد،قبور کلان سنگی مستطیل شکل دیواره انها از لاشه سنگهای بزرگ ساخته شده و قابل مقایسه با قبرهای کلان سنگی مامی وگ 2 و 1 می باشند.
در قبرستان بان کبود 3 قبور به صورت مستطیل و نیم دایره تهیه شده ،دیواره انها از لاشه سنگ ساخته شده است –قبور نیم دایره در هیچ قبرستانی مشاهده نشد،علاوه بر این در بان کبود3 قبور مربع با ابعاد 150×150 سانتی متر شناسایی شد ،قسمت شمال این قبرها نیم دایره و قسمت جنوب آن مستطیل یا مربع می باشد در ساخت ان از سنگهای رودخانه ای استفاده شده ،جهت این قبور شرقی غربی و تعداد کمی شمالی ،جنوبی می باشند.

نتیجه گیری
اظهار نظر دقیق در مورد سنت های تدفین عصر آهن و ارتباط با اعتقادات و باورهای دینی کاری عجولانه است اما با توجه به داده های مختلف می توان نمای اجمالی از سنتهای تدفین این دوران ترسیم کرد.
همگانی شدن دفن مردگان در قبرستان ها ارتباط چندانی با گسترش و تمرکز اجتماعات نداشته است چون شمار زیادی از قبرستانهای این دوره بدون ارتباط با محل استقرار و سکونت دایم می باشند اگر این قبرستانها را متعلق به افراد كوچنده بدانیم در این صورت موضوع وضوح و شفافیت بیشتری خواهد داشت. احترام به قبرستانها به عنوان احترام به ارواح نیاکان و در گذشتگان و نیز آسایش مردگان مورد توجه بوده است به طوری که در هیچکدام از آنها علامت و نشانه ای از تخريب عمدی دیده نشده است هر چند که طی سالیان گذشته توسط سوداگران فرهنگ تخریب و نابود شده اند-علاوه بر آن بیشتر قبرستانها در محل های سر سبز کنار رودخانه و بالای تپه و بلندی ها واقع شده اند.
این نوع قبرستانها در مناطق مختلف ایوانغرب،ایلام و لرستان توسط هیئت واندنبرگ حفاری گردیده اند که به الگوهای مشترک تدفینی در این دوره اشاره دارند.در این راستا به نظر میرسد الگوهای مشترک تدفینی ناشی از الگوهای مشترک مذهبی بوده است.
در سنتهای تدفینی عصر آهن ایران در بیشتر موارد صورت مرده به طرف مشرق می باشد اما با توجه به تخریب گورستانها توسط سودا گران فرهنگ نمی توان نظر قطعی ارائه داد ولی با توجه به اینکه اکثراً به صورت شرقی غربی ساخته شده اند و مقدار كمي نیز به صورت شمالی جنوبی و جهات فرعی دیده می شود،این وضعیت تابعی از اعتقادات مذهبی و نشان می دهد.
با توجه به اینکه قبور جهات مختلفی را نشان می دهد اما زندگان آن جهت خاصی را مد نظر داشته اند و هنگام دفن مرده به خورشید و جهت تابش آن اهمیت می دادند به همین دلیل اکثر قبرها در جهت شرقی غربی یا جهات فرعی چون در طول سال جهت خورشید اندکی نوسان دارد ساخته شده اند و مرده هارا اکثراً از پهلو چپ یا راست دفن کرده اند.
اشیاء بدست آمده در قبور نیز بیشتر بستگی به طبقه اجتماعی فرد، فقیر یا غنی بودن-جنسیت، شغل فرد دارد به طوری که قبرهای حفاری شده توسط هیئت بلژیکی در گور افراد فقير بیشتر ظروف ساده بدست آمده در گور زنان نیز زیور آلات تزئینی بدست آمده است.
با توجه به کمبود داده های سفالی در کنار قبور می توان نتیجه گرفت اشياء توسط سوداگران غارت شده یا اینکه فاقد اشیاء سفالی و تدفینی بوده است، که نشان می دهد این قبرستانها متعلق به افراد کم بضاعت و کوچ نشینانی دانست که فقیر بوده و همراه مردگان خود فقط سفالهای ساده دفن می کرده اند.
در قبرستان میان 1 و میرو 3 تکه های ظروف لوله دار بدست آمد و همچنین یک قطعه سفال منقوش از قبرستان بان باریک 1 و روان 1 بدست آمده است این موضوع می تواند در ارتباط با افزایش استفاده از فلزات در این دوران باشد.
با توجه معماری قبور دارای دو نوع قبر چهار چینه ای و قبور دسته جمعی می باشند می توان قبور چهار چینه ای را به چند دسته تقسیم کرد ولی قبور چار چینه ای به صورت مستطیلی شکل و بیضی شکل و حد فاصل بین آنها که از لاشه سنگ نتراشیده در دیواره آنها استفاده کرده اند و روی آن را تخته سنگ های بزرگی پوشانده اند دیواره آنها با دیواره قبور شناسایی شده توسط هیئت بلژکی که اکثراً از ورقه های سنگی ساخته شده اند تفاوت دارند و در ساخت دیواره قبور از هیچ نوع ملاطی استفاده نکرده اند دیواره قبور بصورت سنگ چین می باشند.
2- قبور دسته جمعی که ابعاد آنها بسیار بزرگ و به نظر می رسد با توجه به ابعاد بزرگ آنها نسبت به قبور چار جنبه ای ما در اینجا آنها را با نام كلان سنگی یا همان "مگالتیک" خوانده ایم که این قبور جهت تدفین اعضای یک فامیل یا جمعی استفاده می شده اند دیواره قسمت ورودی آنها را با یک تخته سنگ بزرگ ساخته اند و هنگام دفن مرده درب ورودی را باز کرده و مرده را در کنار مردگان قبلی همراه با اشیاء تدفینی دفن می کرده اند.
این نوع قبور دسته جمعی در عصر برنز نیز یافت شده است که دارای ابعاد بزرگی می باشند همراه قبور نیز شایاء تدفینی یافت شده است.
دیواره این قبور را با لاشه سنگ ساخته اند مانند میان 1 و 2 میرو 1و3و4 و در بعضی دیگر دیواره را با سنگهای بزرگ کف رودخانه ای ساخته اند مانند بان باریک1و2و3 و "دن کرم" و در بعضی دیگر مانند بان کبود 1و2و3 و "ورازان2 "از تخته و لاشه سنگ بزرگ جهت ساخت دیواره قبرها استفاده کرده اند روی آنها را با تخته سنگ های بزرگ پوشانده اند
در قبرستان بان کبود 3 سه نوع قبر شناسایی شدند که بسیار جالب توجه هستند که شامل قبور نیم دایره ای،مربع شکل،مستطیل می باشند دیواره انها یا لاشه سنگ ساخته شده یود وو قبر نیم دایره ای با ابعاد 2×2 فقط در بان کبود 3 یافت شد و در جای دیگر یافت نشد در حالی که قبور مربع شکل در قبرستان بان کبود 1 نیز شناسایی شده است
نکته جالب در مورد معماری این قبور این است که در جاهای که زمین سفت و آهکی بوده تدفین در زمین انجام گرفته و در لبه گودال از 1 یا 5 رج سنگ چینی استفاده کرده اند
در این دوره نیز ابتدا برای ساختن قبرستان محوطه را آماده و تسطیح کرده اند و اطراف آن را به صورت سنگ چین ایجاد کردند تا حدودی قبرستان مشخص شود و بعد مردگان را در قبرهای ساخته شده دفن می کردند این نوع تراس فقط در بان باریک 1 دیده می شود در هیچ کدام از قبرستانها بررسی شده دیده نشد.
در لابلای قبور تخریب شده قبور چار چینه ای کوچکی دیده می شود که احتمالاً جهت تدفین بچه ها ساخته شده اند که نشان می دهد بچه ها را در همان قبرستانی که بزرگسالان را دفن می کردند دفن کرده اند.
نکته آخر با توجه با اینکه قبرستانها مقدار زیادی توسط عومال محیطی و طبیعی و انسانی تخریب گردیده اند از بیشتر اطلاعات در طول بررسی از معماری قبرستانها جمع آوری گردیده استو در قبرستانهایی که سفال و مواد فرهنگی بدست آمدجهت تاریخ گذاری استفاده شده است.
هنگام بررسی منطقه اعضای هیئت در هر نقطه با سنگرهای ارتش که در طول جنگ تحمیلی جهت دفاع از خاک میهن عزیزمان ساخته بودند مواجه می شدند که در بعضی موارد مواد این سنگرها در نزدیک قبرستانها ساخته شده بودند و همچنین در سطح زمین مین های ضد نفر که باز مانده از هجوم ارتش بعث به این منطقه بوده در طول بررسی به کرات مشاهد می شد.



           
چهار شنبه 14 تير 1391برچسب:, :: 0:53
raza rashid"رضاسيدرشيد"
شهرستان ایوان غرب با داشتن جمعیتی برابر ۷۰۰۰۰ نفر جمعیت یکی از شهر های پر جمعیت استان ایلام است.این شهرستان در شمال غربی استان قرار دارد و تنها شهرستان ۱۰۰٪ کرد نشین استان ایلام است.

شهرستان ایوان غرب خاستگاه کردان کلهر می باشد.

این شهرستان از نظر آداب و رسوم،زبان،اخلاق و... با شهرستان گیلانغرب در استان کرمانشاه شباهت بسیاری دارد.

شهرستان ایوان غرب در میان سه کوه بانکول شره زول و مانشت قرار دارد که کوه مانشت یکی از قله های بلند رشته کوه زاگرس محسوب می شود.

شهرستان ایوان غرب به خاطر سفره های زیر زمینی فراوانش و همچنین وجود رودخانه بزرگ گنگیر یکی از نقاط حاصلخیز و پر آب استان ایلام و حتی غرب کشور محسوب می شود،ولی متاسفانه با احداث یک چاه در سراب ایوان غرب برای استفاده در پتروشیمی ایلام تمامی چشمه ها و سفره های زیرزمینی این شهرستان خشک شده اند به طوری که رودخانه بزرگ گنگیر(سرچشمه اش کوه مانشت و روستای سراب ایوان غرب است)که یکی از جاذبه های تفریحی ایوان غرب می باشد فقط نامی از آن باقی مانده است.

اکنون هیچ کدام از مسئولین استان جوابگوی این مشکل بسیار بزرگ ایوان غرب نبوده اند.

متاسفانه شهرستان ایوان غرب بعد از انقلاب به جای پیشرفت راهی جز پسرفت نداشته است و از ایوان غرب تنها نامی باقی مانده است.این در حالی است که در زمانی نه چندان دور این شهرستان یکی از قطب های علمی کشور محسوب می شده و بیشتر معلمان و استادان و مسئولین رده بالای دو شهرستان شیروان و چرداول و ایلام از خطه ایوان غرب بوده اند.

در اوایل انقلاب زمانی که منافقین به دنبال پایگاهی در غرب کشور بودند،آنان ایوان غرب را برای خود انتخاب کردند که به دنبال این کار منافقین خبرنگاری از آقای ری شهری-وزیر اطلاعات وقت-می پرسد: چرا منافقین شهرستان ایوان غرب را برای قرار دادن پایگاه خود انتخاب کرده اند این در حالی است که شهرهای کرمانشاه،سنندج،مهاباد،سقز و... شهرهایی پر جمعیت تر و پر آوازه تری در غرب کشور هستند که آقای ری شهری در جواب این خبرنگار می گویند به خاطر رشد علمی بسیار زیاد،افراد علمی تراز اول و همچنین افراد روشنفکر زیادی که در این شهرستان وجود دارد انگیزه ایی برای قرار دادن پایگاه در ایوان غرب بوده است.

حالا سوال من این است،آیا ایوان غرب همان ایوان غرب قبل از انقلاب است؟

ایوان غرب در زمان پهلوی باغ شاه نام داشته است که دلیل این نامگذاری هم سفری بوده که محمد رضا شاه به این شهرستان داشته اند و باغات فراوانی که در این شهرستان قرار داشته است دلیل نام گذاری بوده است،اما متاسفانه در زمان کنونی دیگر اثری از آن باغات نیست و اگر هم چند درختی باقی مانده باشد به دلیل احداث چاه در سراب ایوان غرب دیگر آنها هم خشک شده اند.

ایوان غرب شهر فراموش شده ایران زمین است.

ایوان غرب برای تو گریانم،برای آوازه ات،برای مردمان مظلومت،برای فرهنگ غنی ات و برای هر آنچه که از دست داده ایی،گریانم.

این شهرستان در زمانی نه چندان دور با داشتن خان هایی همچون سید خان،خان منصور و...حاکم مطلق منطقه کلهرستان و حتی سنندج بوده است ولی اکنون فراموش شده ایی بیش نیست.

این شهرستان با داشتن چهره های شناخته شده ایی همچون دکتر داریوش قنبری نماینده دو دوره مجلس شورای اسلامی در استان ایلام،دکتر شهریار عباسی عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام،دکتر منصور احمدی معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام و ده ها نفر دیگر همچنان در خوابی عمیق فرو رفته است.



           
چهار شنبه 14 تير 1391برچسب:, :: 0:53
raza rashid"رضاسيدرشيد"

چه‌ني گه‌ن و خراوه، هال به‌ره‌فتاوه‌گان

 

بيه‌سه جور كه‌لاوه‌يگ مال به‌ره‌فتاوه‌گان

 

خوه‌ر هاله ژير ئه‌وره‌يل،كوره‌و بيه وجاخي

 

سه‌ره خري كه‌فتيه‌سه فال به‌ره‌فتاوه‌گان

 

گه‌رده‌له گيوچانه‌گان ئي ده‌يشته دانه‌سه‌و وه‌ر

 

دي كه‌سي نيه شنه فيدن قال به‌ره‌فتاوه‌گان

 

توز نه‌هات و نامه‌ي ها وه‌ر ئاسمان كه‌و

 

چه‌ني پر ته‌پ و توزه سال به‌ره‌فتاوه‌گان

 

پشت كيوه‌يل بانان هه‌م ئاسمانه هه‌م خوه‌ر

 

وه‌لي چه فايده شكياس بال به‌ره‌فتاوه‌گان

 

هوز بريقه‌يل خوه‌ر تا گه‌ر شه‌كه‌ت بياتان

 

هاتيان و پال ديانه پال به‌ره‌فتاوه‌گان

 

شه‌يو سيه‌ي ئازيه‌ت وه كومه كومه زيوخه‌و

 

پا ناسه شونْ،شه‌يوه‌يل وال به‌ره‌فتاوه‌گان

 

وه داخ ديوري خوه‌ر يه‌ي هه‌مكه ئه‌سر و ئرميس

 

رشياسه ناو چه‌وه‌يل كال به‌ره‌فتاوه‌گان

 

يه‌ي پرشه نيور زه‌رديگ،مه‌گه‌ر وه قسيه باري

 

يه‌ي جار تر زوان لال به‌ره‌فتاوه‌گان

 

مه‌گه‌ر دوواره خوه‌ر باي يا ئاسمان كه‌وو بوو

 

تا لاچوو روژگار تال به‌ره‌فتاوه‌گان

 

منبع:وبلاگ کردی جنوب

 

 



           
چهار شنبه 14 تير 1391برچسب:, :: 0:53
raza rashid"رضاسيدرشيد"
جمعه شب است نتایج انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی اعلام می شود،آقای داریوش قنبری با کسب بیشترین آرای ممکنه به مجلس راه پیدا می کند.

الان صبح شنبه است مردم در جلوی فرمانداری تجمع کرده اند تا به صورت رسمی نتیجه انتخابات اعلام شود،همه خوشحالند،همه مسرورند از این که یک کلهر ایوانی در میان ایلامی ها به مجلس راه یافته است.

نتایج اعلام می شود،کاندید شهرستان ایوان غرب سوم شد و در این انتخابات نا کام ماند،همه بهت زده اند،همه عصبانیند،حال چه باید کرد؟

باید اعتراض کرد،باید حق را گرفت.چگونه؟

دیوار فرمانداری ایوان می ریزد،ماشین ها آتش می گیرند،همه فریاد می کشند.

صدای تیر می آید،کیستند؟ 

نیروی انتظامی.

مردم پا پس نمی کشند،مردم صبرشان تمام شده،تا به کی بی عدالتی،تا به کی رنج و در انزوا قرار دادن ایوان کرد کلهر زبان در میان ایلام لر زبان.

بچه سال اول راهنمایی به ضرب گلوله در خیابان کشته می شود،گناه او چیست؟میخواهد از مدرسه به خانه برود.

بیش از دوازده کشته و زخمی.جوی های خون در ایوانغرب.حکومت نظامی.

ولی مردم حق خود را گرفتند،آفرین بر شما مردم غیور ایوان غرب.

زنده باد ایوان،زنده باد مردانگی و پایداری.

مردم شهرستان ایوان همانند زمان جنگ تحمیلی تا پای جان خود استقامت کردند و حق خود را گرفتند.

حال استاندار ایلام مانده است و وجدان فراموش شده اش.



           
چهار شنبه 14 تير 1391برچسب:, :: 0:53
raza rashid"رضاسيدرشيد"
شهرستان ایوان با دارا بودن قدمتی چند هزار ساله همچون نگینی در تاریخ کرد می درخشد.مردمان این دیار در زمان باستان دین زرتشتی داشتند که هم اکنون آتشکده سیاهگل یکی از مکان های بسیار مهم و قدیمی شهرستان ایوان است.

ایوان که در زبان کردی به صورت ئه یوان نوشته می شود اسامی متفاوتی برایش ذکر کرده اند،مثل:باخ(باغ)شاه،ایوان و جوی زر.

دلیل نام گذاری این شهرستان به باخ شاه این است که در زمان پهلوی رضا خان به ایوانغرب می آید و در این شهر به دلیل وجود باغات فراوان و همچنین آب و هوایی بسیار خوب رضا خان اسم باغ شاه را بر روی این شهر کهن می گذارد.

اسم جوی زر هم به دلیل رودی بود که در وسط آن رد می شد که متاسفانه الان این رود خشک شده است و تنها رود شهرستان ایوان رود کنگیر است که از کوه مانشت سرچشمه می گیرد.

و ایوان هم به دلیل اینکه این شهر دروازه ایلام بوده و تنها راه ارتباطی ایلام با سایر شهر های کرد نشین شمالی بوده است و همچنین به دلیل اسم قدیمی است که برایش انتخاب کرده اند.

شهرستان ایوانغرب با داشتن دو شاعر بزرگ کرد یعنی شاکه و خان منصور جایگاهی بس رفیع در میان شهرهای کرد دارا می باشد.

شاکه اهل روستای خوران ایوانغرب و خان منصور هم خان ایوانغرب که مستقیما از دولت مرکزی فرمان می گرفته است.

همچنین افتخار دیگر ایل کلهر و به خصوص شهرستان ایوانغرب این است که در زمان اسکان عشایر در زمان رضا خان دولت مرکزی نتوانست عشایر کرد نشین ایوانغرب را اسکان دهد و مردان این دیار همان زندگی عشایری خود را بدون کوچکترین مشکلی ادامه می دادند.

همان طور که می دانید فرهاد  بیستون کن معروف(فرهاد کرد کلهر بوده)مدتی را در شهرستان ایوانغرب زندگی کرده است و طاق معروف شیرین و فرهاد که جزو آثار ملی است دلیلی بر این مدعاست.

زمانی که ایوانغرب شهر بوده و خان و خان بازی می کرده سایر شهر ستان های اطراف ایوانغرب شهر نبوده اند ولی متاسفانه در این اواخر به طور کاملا جدی سد راه پیشرفت این شهرستان بوده اند تا جایی که این شهرستان از سایر شهرستان های همجوارش عقب مانده است.

شهرستان گیلانغرب که آن ها هم به زبان کردی کلهری صحبت می کنند در ابتدا یک عده بسیار کمی بودند که ایوانی های مهاجر به آنجا رفته و شهرستان گیلانغرب را ساخته اند به طوری که این دو شهرستان یعنی ایوانغرب و گیلانغرب کاملا با هم فامیل هستند و زبان،گویش،آداب و رسوم و فرهگ این دو شهرستان کاملا شبیه هم است. 



           
چهار شنبه 14 تير 1391برچسب:, :: 0:53
raza rashid"رضاسيدرشيد"

موسیقی کردی به موسیقی و ترانه‌های مردم کردی زبان گفته‌ می‌شود.

یک پژوهشگر موسیقی کردی براین باور است که انگیزش پیدایش موسیقی کردی در راستای حفظ زبان ادبیات، فرهنگ، سرگذشتها و در مجموع تمدن و پیشنیه کردها بوده است. موسیقی هاموید (فولکلور) کردی از سه بخش افسانه‌ها، حکایتها و داستان‌ها تشکیل شده است.

افسانه ها
پیدایش موسیقی کردی مثل اکثر قومها و ملت‌های دیگر از افسانه‌های کردی شروع شد که در این قسمت، افسانه‌ها در قالب ترانه‌های کردی گفته می‌شوند و این ترانه‌ها در فرهنگ کردی به ترانه‌های دیوانی تقسیم می‌شوند و بیشتر محتوای آنها همان افسانه‌های کردی است، که شکل حماسی دارند.

اولین طلیعه‌های هنر کردی از بار ادبی و هنر موسیقی حماسه‌های کردی بودند که مشهورترین کسی که به این نوع موسیقی پرداخته «کاویس آغا» بود که ترانه‌های وی همان حماسه‌هایی هستند که از گذشتگان بر جای مانده است. افسانه های زیادی در زبان کردی موجود است که اگر فیلمسازان حرفه ای به آن توجه نمایند و می تواند سوژه های بسیار جالبی را از آن ساخت مانند : زارا عشق چوپان

حکایت‌ها و داستان ها
نوع دیگری از موسیقی فولکولور کردی مربوط به حکایتها و داستان‌هایی می‌شود که ترانه‌های داستانی نیز به دو بخش قهرمانی و دلدادگی قابل تقسیم هستند.

در ترانه‌های قهرمانی به دلاوریها و مبارزه طلبی‌های یک قهرمان پرداخته می‌شود و در ترانه‌های دلدادگی جنبه‌های رمانتیک و عاشقانه بین دو شخص بیان می‌شود که از این میان، ترانه «زنبیل‌فروش» که جنبه عرفانی دارد و ترانه‌های "آس و حسن" و "خج و سیامند" که سرگذشت دو دلداده را بیان می‌کند، از معروفترین آثار در این بخش هستند.

در بخش دیگر موسیقی کردی، کردهای «سورانی» برای خود نوع ویژه‌ای از موسیقی دارند که به آنها «گورانی» می‌‌گویند که این نوع ترانه‌ها در میان کردهای اطرف شهرستان ارومیه و کردهای ترکیه (شمال) «لاوژه» گفته می‌شود و این نوع گورانی‌ها ریتمی به نام «قه‌تار» دارند که پژوهشگران براین باورند ریشه این واژه‌ از واژه‌ زرتشتی «گاتا» گرفته‌شده که در اوایل، مربوط به یک سری نیایش‌ها و مراسم مذهبی بوده است.

دومین نوع این موسیقی «هوره» نام دارد که در ابتدا ترانه‌های ویژه‌ای در حمد و نیایش «اهورامزدا» بود و این واژه نیز ریشه زرتشتی دارد که برای نیایش‌های مذهبی آن زمان کردها که زرتشتی بودند، سروده شده‌اند که این نوع موسیقی بیشتر در مناطق کلهر نشین وجود دارد و به سبک های کلهری،به ره یم و... وجود دارد.

در مراسم ترحیم هنگامی که فردی برای مردم آن منطقه دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای بوده، فوت می‌کند، کردها از یک نوع موسیقی که با مرثیه‌سرایی و مرثیه‌خوانی شباهت دارد به صورت ترانه و با تعریف ویژگیهای آن شخص برای او زاری می‌کنند.

در آیین‌های زاد روز محمد، کردها یک نوع ویژه از موسیقی را اجرا می‌کنند که به آن «مولودی» می‌گویند. البته مولودی‌خوانی در بیشتر جوامع مسلمان رواج دارد. اولین مولود نامه در وصف و ستایش محمد را «ملاباتدیی» صوفی و عارف مشهور نوشت که بعدا مرسوم شد که در زمان عید مولود از سروده‌های وی در مولودی خوانی استفاده کنند. اصیل‌ترین سازهای استفاده شده در موسیقی کردی «سرنا» و «دهل» هستند و بعدا سازهایی که وارد این نوع موسیقی شده‌اند مانند «دف» و «تنبور» دارای اهمیت ویژه‌ای شده‌اند. برای اطلاعات بیشتر می‌‌توانید به میژوی ئه ده بی کوردی علاالدین سجادی و پژوهشی در فولکلور کردی مراجعه کنید.موسیقی کردی تا حدودی نمادی از شادیها و غم و اندوه بعد ازپایان هر جنگ است.

هنرمندان نامدار کرد در عرصه موسیقی
حسن زیرک
سید محمد صفایی منش
سید علی اصغر کردستانی
احمد کایا
محسون قرمزی گول
مرضیه فریقی
مظهر خالقی
شوان پرور
ماملی
جوان هاجو
ذکریا (زه‌که‌ریا)
زیاد اسعد
چوپی فتاح
عادل هورامی
قاله‌ مه‌ری
اردلان
طاهر توفیق
شهرام ناظری
سید خلیل عالی نژاد
شهریبان کردی
گلستان پرور
کاوه
روتیندا
کازو
شاکرو
طاهرو
کراپت خاچو
گولیزر جاسم
سرحد
طاهر خلیلی
جمال مفتی
بهجت یحیی
علی مردان
عدنان کریم
دیار قره داغی
دلشاد
انور قره داغی
برهان چاچان
عزت یلدز هان
عایشان
علیشان
زوزان
بشیر کایا
خلیل غمگین
بنگین
محمد شخو
هوی
ژاله
بصر شاهین
روژین
بدرالدین جوشکون
ارام تیکران
حسن شامو
محمد عارف جزراوی
ایاز زاخویی
کریم کابان
جمشید عندلیبی
کیومرث پورناظری
بیژن کامکار
قشنک کامکار
اردلان کامکار
اردوان کامکار
ارسلان کامکار
حکیم سفقان
سعید خان
دلوان
کوما چار نوا
شوان پرور
ناصر رزازی
نجم الدین غلامی
لیلا فریقی
هردی
اراز
کمال حسن
کاووس آغا
بلقیس
عزت التن نشه
اسماعیل شرفی
حسن ضیافتی
عوسمانه سور
شهین طالبانی

کیومرث پورناظری،رشو جانه،آزاد عین الدین،عادل هورامی،عزیز شاهرخ،فتانه ولیدی،قادر الیاسی،حشمت الله لرنژاد،حسین صفامنش،سیروس امامی،حمید حمیدی،رضا لرستانی،سید جلال الدین محمدیان،میکائیل



           
چهار شنبه 14 تير 1391برچسب:, :: 0:53
raza rashid"رضاسيدرشيد"
وجه تسميه ايل كلهر

در علت نامگذاري اين ايل اصيل كرد با نام كلهر ، بايد در ساخت ، ريشه و معني آن دقيق شد لفظ كلهر با فتح كاف و ضم هاء از دو بخش «كل»و«هور»يا«هُر»تشكيل شده است. اين كلمه كه با تلفظ هاي متعدد در منابع آمده است از قبيل كلهور ، كلهر و كلِر. در زبان محلي تلفظ سوم بيشتر رايج است.از همه آنها يك معني به ذهن متبادر ملآشود.كَل به معناي آهوي كوهي نر مي باشد واز خصوصيات اين حيوان كوهي ،همانا شجاعت و جنگندگي و جست وخيز فراوان آن است .قسمت دوم كلمه ، هور يا هُر مي باشد كه در لغتنامه ها به معناي خورشيد وآفتاب آمده است.از ويژگي هاي خورشيد درخشندگي و سرعت و جذابيت مي باشد.حال اگر به دنبال وجه شبه اين دو كلمه كل و هور با مردمان ايل كلهر بگرديم بايد نظري داشته باشيم به زيستگاه وقلمرو آنها يعني دامنه ها و ارتفاعات پر فراز و نشيب زاگرس.مردمان اين ايل در طول تاريخ با ناملايمات طبيعي دست و پنجه نرم كرده با شجاعت و جنگندگي همانند آهو و كل ، كوه ها وصخره ها را در نورديده ورام خواسته هاي خويش كرده اند ومهاجماني كه از صفحات غربي ايران قصد سوئي نسبت به كشورمان را داشته اند عقب رانده و آنها را به خاك مذلت نشانده اند .از طرفي بنا به گفته نويسندگان بزرگ كلهرها كه شاخه اي از نژادكردهاي اصيل آريايي هستند.واينها را به خاطرچهره هاي بشاش وجذاب و همچنين سرعت برق آسايي كه درپيمودن كوهها و گردنه هاي صعب العبور داشته اند ، به خورشيد كه مظهر جذابيت است تشبيه كرده اند . بنابر اين كلهر نامي با مسمي وبرازنده بر اين گرد مردان كرد مي باشدكه سالها با شجاعت و دليري عرصه را بر دشمنان اين مرز و بوم تنگ كرده اند.


زيستگاه و وضعيت اجتماعي ايل كلهر

ايل كلهر از شمال به محدوده ايلهاي كرند ، گوران و گوران بان زرده ، از ناحيه جنوب به حوزه حكومتي والي پشتكوه (استان ايلام كنوني) ، از طرف مغرب به خاك كشور عراق (مندلي و خانقين )،همچنين به قشلاق ايل سنجابي و قشلاق ايل كرند ، از جانب مشرق به ييلاق ايل زنگنه و قسمتي از ييلاق سنجابي(ماهيدشت)و در واقع جنوب شهر كرمانشاه ، محدود ميشود. افراد اين ايل كه در واقع بزرگترين ايل در غرب كشور محسوب مي گردد. در شهرستانهاي گيلانغرب ، هارون آباد و بخشهايي از :كرند ، نفت شهر ، سومار ، گهواره ، ايوان ، ماهيدشت، ودر دهستان قلعه شاهين سرپل ذهاب و نصر آباد قصرشيرين و تمامي نواحي وحومه مكانهاي ياد شده ساكن هستند.البته پراكندگي مردمان ايل كلهر از مكانهاي نامبرده فراتر است به طوري كه تعداد زيادي از مردم شهر كرمانشاه از كلهرها هستند. مردمان اين ايل در محدوده هاي نامبرده با توجه به اين كه اكثريت از طريق دامپروري امرار معاش مي كرده اند جهت به دست آوردن علف چر براي احشام و گوسفندان خود در فصول مختلف سال دست به كوچ وتغيير مكان مي زده اند كه اين امر در بروز اختلاف بين آنها وساير ايلات تأثير مهمي داشته است. در تعيين حدود گرمسير وسردسير ايل كوه هاي قلاجه و سركش در شمال گيلانغرب و حومه آن را ميتوان مرز به حساب آورد .يعني جنوب اين كوه ها گرمسير وشمال آنها سردسير كلهرها بوده است. در اين مناطق (سردسير و گرمسير)گروهي از افراد ايل به صورت يكجانشين كه معيشت آنها به طريق اقتصاد كشاورزي و دامپروري (به صورت محدود) تأمين مي گردد. با توجه به درگيري هاي منطقه اي، نا امني راه ها و دخالتهاي گاه و بيگاه حكمرانان كرمانشاه ، و مشكلات طبعي اين مردمان ، كوچ به صورت دسته جمعي وگروهي صورت گرفته و در مكانهاي سردسير و گرمسير در يك محل نزديك به هم سكونت اختيار مي كرده اند. البته طوايف تابعه ايل كه عبارتند از :خالدي ، شياني ، سياه سياه ، كاظم خاني ، تلش ، خمان ، كرگا ، كله پا ، قوچمي ، هارون آبادي، منصوري ، كله جوب ، الوندي ، شوان ، ماهيدشتي ، بلاغ بيگي ، زينل خاني ، شاهيني ، ايواني ، گيلاني ، زويري ، منشي ، گليني و شيرگ(ديره اي،ورمزيار) و… هر كدام داراي محدوده اي مشخص بوده اند كه به همان نام طوايف نامگذاري شده اند.به گفته معمرين جايگاه هر ايل بيشتر با توافق ايلخان و كلانتر طايفه تعيين مي شده است. از گفتگو با معمرين چنين نتيجه مي شود كه قلمرو ايل بستگي زيادي به قدرت ايلخان و نفوذ او در منطقه داشته است . در دوره مورد بحث كه داودخان ايلخاني كلهر را بر عهده داشته است به دليل نفوذ زياد او ايل كلهر بيشترين قلمرو ايلي راداشته است . نفوذ داودخان تا آنجا بود كه حكمران كرمانشاه بدون جلب نظر داودخان نمي توانست رؤساي ديگر ايلات را منصوب يا معزول نمايد.


برخی از منابع قوم کلهر را غیرایرانی و گاهی یهودی معرفی می‌نمایند. با توجه به اینکه کتاب‌های قدیمی و سفرنامه‌های جهانگردان و روایتهای سنتی رایج در میان ایل کلهر این ادعا را به اثبات می‌رساند که، ایل کلهر در غرب ایران از جایگاه کهن و اصیلی برخوردار بوده است این قوم زمانی بر سرزمین بابل و روزگاری نیز بر بغداد مقر خلافت عباسیان و با نام سرزمین کلهرستان حاکمیت داشته‌اند.

کلهرها از زمان باستان تا کنون نامشان موجود بوده است ولی تا به حال کسی تاریخی جامع و منسجم و علمی درباره این قوم ننگاشته‌است. این قوم از روزگار شاه اسماعیل اول بنیان گذار دولت صفوی تاکنون با حکومتهای مرکزی ایران و برخی از دولت‌های دیگر ارتباط داشته‌است و همواره سخت‌ترین حوادث را تجربه نموده‌اند.

ایل کلهر در فتح مصر، شام، فلسطین و دفع تجاوز افغانهای هراتی و جلوگیری از تجاوزات پی در پی دولت عثمانی و اعراب به مرزهای غربی ایران و تأمین نیروهای مسلح نقش بسزایی داشته‌است. با شروع جنگهای ایران و عثمانی از زمان صفویان تا روزگار قاجاری عملکرد این ایل با سران آن در تاریخ جنگها و فتوحات ثبت و ضبط گردیده است.

عمادالدین دولتشاهی با آموختن الفبای اوستایی و ترجمه تازه‌ای از یشتها نکات جالبی از زوایای تاریک منطقه غریب ایران را روشن می‌کند. وی با ترجمه متن‌هایی از اوستا منطقه کردنشین غرب ایران از قصر شیرین تا ایلام و کرمانشاه و به‌ویژه ایوان غرب و اسلام‌آباد که مرکز ایل کلهر هستند محل زنگی اقوام اسطوره‌ای ایران معرفی می‌کند. او با ریشه‌یابی واژه‌های اوستایی و تطبیق آنها با نام جای‌ها در این منطقه به این نتیجه می‌رسد که جای ایران اسطوره‌ای که در شاهنامه مطرح است غرب ایران امروزی است. دولتشاهی در کتاب جغرافیای غرب ایران یا کوههای ناشناخته اوستا، نام جای‌هایی مانند زواره‌کوه، هفت آشیان، زویری، مرِگ (Merg)، مانِشت، گواور، تجر، سروناو، کبیرکوه و غیره را که هم اکنون نیز به همان نام‌ها نامیده می‌شوند به اقوام اسطوره‌ای ایران (پیشدادیان و کیانیان) منتسب می‌کند. چون تمامی این جای‌ها در حوزه حضور گویش کلهری قرار دارند، بی ربط نیست اگر بگوییم ایل کلهر که از زمانهای دور در همین منطقه می‌زیسته یکی از استوارترین ریشه‌های قومیت کرد ایرانی است.

کلهرها از کهن‌ترین طوایف ایرانی هستند که در غرب ایران سکونت داشته‌اند که با انتساب نژاد خود به پهلوانان شاهنامه این پیوند را پاسدار بوده و اصولا ادامه این نسبت طوری تداوم می‌یابد که پس از پیدایش دین اسلام با توجهی به آیین نوین محمدی آمیخته می‌شود.

راولینسون درباره قدمت و موقعیت ایل کلهر با صراحت بیان می‌دارد: کلهرها اگر کهنترین ایل کردستان نباشند، یکی از طوایف شناخته شده در منطقه‌اند. ایل کهر همانطوری که امروزه در گشته نیز زادگاه بسیاری از دانشمندان و هنرمندان باختر ایران بوده‌است. در گذشته‌های دور فرهاد کوه‌کن مشهور به "فرای" را از خود دانسته اند. چنانکه صاحب شرفنامه می‌نویسد: "نهنگ دریای محنت و پلنگ کوهسار مشقت، فرهاد که در زمان خسرو پرویز ظهور کرده از طایفه کلهر است." این سخن روایت سینه به سینه آگاهان ایل را که جوانان کلهر بر قله‌های زاگرس آتش‌افروز جشنهای باستانی و حامل تندیس‌های هنری و مذهبی بر صخره‌گاه‌های سخت‌گذر بوده‌اند را قوت می‌بخشد.

دو روستای داری اصالت و بزرگ ایل کلهر خوران و گاوسوار می باشند که این دو روستا جزو شهرستان ایوانغرب است.



           
چهار شنبه 14 تير 1391برچسب:, :: 0:53
raza rashid"رضاسيدرشيد"



           
سه شنبه 13 تير 1391برچسب:"ali reza hosaini saqez", :: 8:31
raza rashid"رضاسيدرشيد"
درباره وبلاگ


وچه ساده با گریستن خویش زاده می شویم و چه ساده با گریستن دیگران از دنیا می رویم و میان این دو سادگی معمایی میسازیم به نام زندگی"رضاسيدرشيد"
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سولاكانsoolakan و آدرس soolakan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.