بحران آب در شهرستان ایوان غرب
 
kurdland
روستاى سولاکان دردامنه كوه 2835متري عبدالرزاق باآب وهوايي كوهستاني وطبيعتي زيبا ومردماني ازتبارفرهنگ وادب واكثراتحصيل كرده باحدود120نفردارندگان تحصيلات عالي وحدود13وبلاگ نويس ويك وبسايت رسمي يكي ازنادرترين روستاهاي ادبي وفرهنگي ايران وكردستان ميباشدوحدودات روستاازگنجيه زيويه تانزديكيهاي غاركرفتوكه هردوضلع اين روستاوغارهاي زيرزمينان درامتداداين اضلاع وآثارباقيمانده ازقلعه هاي باستاني ازوجودتمدني عظيم حکايت دارد
شهرستان ایوان غرب با داشتن کوه مانشت که یکی از بلند ترین قله های رشته کوه زاگرس است به طور طبیعی رودخانه ها و چشمه های فراوانی داشته است،چون سرچشمه تمامی رود ها و چشمه های کوهساران است-به دلیل ارتفاع زیادش حتی در تابستان هم یخچال هیش ذوب نمی شوند.

اگر بخواهیم به نامهای گذشته این شهرستان رجوع کنیم و درباره نام های قدیمی این شهر تحقیق کنیم این ادعا را ثابت می کند که این شهرستان در گذشته دارای رودخانه ها،جوی ها و سفره های آب زیرزمینی فراوانی بوده است.اما امروز دیگر از آن روزگاران خوش فقط نامی به یادگار مانده است.

جویزر و باغ شاه نام های قدیمی این شهرستانند.

جویزر به خاطر داشتن یک رودپر به همین نام که از وسط شهرستان رد میشد و باغ شاه هم به خاطر باغات فراوانی که در این نمطقه وجود داشته است.

شهرستان ایوان غرب با داشتن رودخانه های گنگیر و کاژاو یکی از مناطق پر آب غرب کشور بوده است ولی امروز متاسفانه هر دوی این رودخانه خشک شده اند.

چشمه هایی که شاید صدها سال بود که در این منطقه جاری بوده اند اکنون برای مردم این دیار فقط یک خاطره شده اند.

حالا شاید از خود بپرسید که اینها به خاطر چیست.

شاید به خاطر گرم شدن زمین باشد،شاید به خاطر مصرف بی رویه آب و استفاده بیش از اندازه ساکنین این شهرستان باشد و ده ها شاید دیگر.همگی این دلایل کاملا صحیح است ولی دلیل اصلی که باعث شده تا این شهرستان با مشکل آب مواجه شود وزارت نیرو،شرکت گاز و پتروشیمی ایلام است.چرا که این شرکت ها و ادارات از سراب ایوان که سرچشمه تمام رودها و منبع اصلی تغذیه کننده سفره های زیر زمینی این شهرستان است آب را پمپاژ می کنند و از  آن برای خنک کردن دستگاه های خود در این شرکت ها استفاده می کنند.

شرایط تا به این حد بحرانیست که معاون شرکت آب و فاظلاب استان ایلام طی مصاحبه ایی که با روزنامه ایران-مخصوص استان ایلام-داشته اند ابراز نگرانی کرده اند و گفته اند که قدرت پمپاژ آب از سفره های زیرزمینی این شهر در گذشته در هر ثانیه ۹۵ لیتر بوده ولی اکنون این عدد به ۵۵ لیتر در ثانیه رسیده است.

حال واقعا وقت آن نرسیده است که به این بحران خاتمه دهیم.

وقت آن نرسیده است که یک فکری به حال مردم این منطقه نماییم.

بیدار شوید.

بحران در همین نزدیکی هاست و شاید تا پش درم آمده باشد.

به پاخیزید که هنگام خزان است.

یا حق.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



           
چهار شنبه 14 تير 1391برچسب:, :: 0:53
raza rashid"رضاسيدرشيد"

درباره وبلاگ


وچه ساده با گریستن خویش زاده می شویم و چه ساده با گریستن دیگران از دنیا می رویم و میان این دو سادگی معمایی میسازیم به نام زندگی"رضاسيدرشيد"
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سولاكانsoolakan و آدرس soolakan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.