معرفي کانسار طلای کرویان و معدن طلای قبغلوجه(سقز)
 
kurdland
روستاى سولاکان دردامنه كوه 2835متري عبدالرزاق باآب وهوايي كوهستاني وطبيعتي زيبا ومردماني ازتبارفرهنگ وادب واكثراتحصيل كرده باحدود120نفردارندگان تحصيلات عالي وحدود13وبلاگ نويس ويك وبسايت رسمي يكي ازنادرترين روستاهاي ادبي وفرهنگي ايران وكردستان ميباشدوحدودات روستاازگنجيه زيويه تانزديكيهاي غاركرفتوكه هردوضلع اين روستاوغارهاي زيرزمينان درامتداداين اضلاع وآثارباقيمانده ازقلعه هاي باستاني ازوجودتمدني عظيم حکايت دارد

این کانسار در استان کردستان (غرب ایران)، به مختصات ۳۹;۰۶ ۴۶ طول شرقی و ۳۹;۰۸ ۳۶ عرض شمالی در محدوده ای به وسعت۱۰ کیلومترمربع واقع شده است. دسترسی به محدوده مورد نظر از طریق راه اصلی سقز به بانه، در فاصله ۲۸کیلومتر بعد از سقز تا روستای میرده و از آنجا ۱۲کیلومتر (جاده فرعی) تا روستای کرویان امکان پذیر می باشد.

زمین شناسی:

کانی زایی در سطح و از نوع طلای آزاد دا نه ای در سنگهای ولکانیکی دگرگون شده است. این کانی زایی در زون برشی آلتره شده بطول۲ کیلومتر و پهنای۱۰۰متر واقع شده است. این زون شامل تعدادی رگه می باشد که حد اکثر عیار طلای گزارش شده در آنها ppm ۱۷ میباشد. ژنز این کانسار ۱- در ارتباط با سیال های دگرگونی آزاد شده در بخشهای عمیق پوسته و حرکت آنها نسبت به یکدیگر۲- نفوذ آبهای جوی به داخل پوسته و گرم شده و صعود این سیالات که همراه با غنی شدگی میباشند.کانی شناسی ماده معدنی شامل پیریت و کمی کالکوپیریت، طلای آزاد و پیریت آرسنیک دار است که کانی های همراه آن کواتز، فلدسپات و میکا بوده و دارای سن مزوزوئیک _کرتاسه میباشد.

فعالیتهای اکتشافی انجام شده :

در سال ۱۳۷۵ مطالعات ژئـوشیمیایی ناحیــه ای در مقیــاس۱:۱۰۰۰۰۰ براساس مطالعه نمونه های آبراهه ای و کانی سنگین انجام شد. نتایج خوب نمونه های کانی سنگین سبب شد تا بر روی تعدادی از نمونه ها بروش کالریمتری آنالیز مجدد صورت گیرد و در پایان ۲۰۰ کیلومتر مربع به عنوان منطقه هدف انتخاب شد.

در سال ۷۸- ۱۳۷۶ مطالعات نیمه تفصیلی در مقیاس ۱:۲۰۰۰۰ با برداشت ۸۵۸ نمونه آبراهه ای و۲۵۰ نمونه کانی سنگین که۲۰۰ کیلومترمربع را پوشش داد، انجام شد. علاوه براین نقشه زمین شناسی این محدوده با همان مقیاس تهیه گردید. در پایان محدوده هایی جهت اکتشاف تفصیلی انتخاب شد.

در اردیبهشت ماه۱۳۸۰، ۴۲ کیلومترمربع برای کنترل آنومالی ها انتخاب شد و سپس ۱۳۸ نمونه آبراهه ای و ۳۲ نمونه کانی سنگین برداشت گردید و در نهایت ۱۰ کیلومترمربع به عنوان منطقه هدف انتخاب شد.

در تیر- شهریور۱۳۸۰ برداشت ۱۱۵۵ نمونه ژئوشیمی سنگی درشبکه ای به ابعاد ۱۰۰×۱۰۰ و آنالیز آنها به روش جذب اتمی.

در مهرو آذر۱۳۸۰، ۶ ترانشه با مجموع ۵۰۰ متر طول ایجاد و ۱۳۸ نمونه از آن برداشت گردید. دراین مرحله ۷ رگه شناسایی شد که عیار نمونه های برداشت شده از آنها حدود ppm۱ اندازه گیری شده است. دراین مرحله همچنین نقشه زمین شناسی ۱:۵۰۰۰ به وسعت۱۰کیلومترمربع تهیه شد. بر این اساس ژنز طلا در محدوده مطالعه شده مشابه نوع برشی تشخیص داده شد.

در فروردین- آذر۱۳۸۰ حفر۱۴۰۰ متر ترانشه، نقشه برداری ازترا نشه ها بامقیاس۱:۱۰۰ و برداشت مجموع ۱۱۲۳ نمونه از آنها.

در مرداد۱۳۸۱ تهیه نقشه توپوگرافی بامقیاس ۱:۱۰۰۰

در مهر- آبان۱۳۸۱ تهیه نقشه زمین شناسی با مقیاس ۱:۱۰۰

در تیر- مرداد۱۳۸۱ فراوری کانه بروش سیانید لیچینگ در منطقه (از۱۰تن ماده معدنی۲۶ گرم طلا با ۷۵% بازیافت) بدست آمد.

برنامه فعالیتهای سال ۱۳۸۳ پروژه اکتشاف طلا در سقز:

ـ اخذ مجوز های منابع طبیعی

ـ اخذ پروانه اکتشاف منطقه از سازمان صنایع ومعادن کردستان

ـ افزایش توان برق رسانی محدوده کرویان

ـ تعیین وضعیت زمین های کشاورزی تحت اشغال عملیات اکتشافی

ـ راه اندازی کارگاه آماده سازی

ـ راه سازی و سکو سازی برای گمانه های حفاری (حدود ۱۲-۱۵ سکو)

ـ پل سازی برای محدوده کرویان (۱۲ پل)

ـ بهسازی راه میرده تا کرویان

ـ سا خت سوله

ـ نقشه برداری

ـ حفاری

ـ تکمیل نقشه هزارم زمین شناسی کرویان

ـ حفر ،برداشت ونمونه برداری از ترانشه های تکمیلی در محدوده قلقله

ـ استخراج و استحصال آزمایشی از ۴۰۰۰ تن ماده معدنی از محدوده معدنی

ـ مطالعات ۱:۲۰۰۰۰ در محدوده قبغلوجه تا کسنزان

ـ پردازش اطلاعات و ارزیابی ذخیره.


منبع :سایت طلا وجواهرات

××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××


قبغلوجه سقز محدوده در گوشه جنوب خاوری نقشه زمین شناسی سقز میان تا10 ;deg;46 طولهای خاوری وdeg;36 تا deg;36 جای دارد. از نظر تقسیمان کشوری در استان کردستان واقع شده است. راههای دسترسی به این محدوده از طریق جاده آسفالته سقز- بانه تا روستای میرده و مسیر شوسه روستای میرده تا قبغلوچه می باشد. شهرسقز بزرگترین شهربه این محدوده است. محدوده مذکور منطقه ایست کوهستانی با زمستانهای سرد و پوشیده از برف و تابستانهای معتدل. حداکثر ارتفاع از سطح دریا 2700 متر در کوه پیر داغ می باشد.از نگاه ریخت شناسی بخشهای شیستی توپوگرافی نسبتاً خشنی دارند ولی نهشته های شیلی سازند کهر توپوگرافی ملایمی را بصورت تپه های کم ارتفاع نشان می دهند. از لحاظ ساختاری منطقه در حاشیه شمال باختری نوار دگرگونه سنندج سیرجان و در حقیقت در محل تلاقی این زون با زونهای ساختاری خوی مهاباد و البرز آذربایجان واقع شده است. واحدهای سنگ چینه ای از قدیم به جدید به شرح زیرند: - سنگهای دگرگونه پرکامبرین شامل: واحدهای گنایس و گرانیت- گنایس شیست و گنایس میکاشیست متاریولیتی متا ولکانیک اسلیت و فیلیت - نهشته های شیلی و ماسه سنگی سازند کهر - نهشته های پرمین - نهشته های ژوراسیک - مجموعه رسوبی- آتشفشانی کرتاسه - سنگهای آذرین درونی شامل: توده گرانیت گرانیت گنایسی توده دیوریتی و گابرویی.


منبع : سایت زمین راد



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



           
4 بهمن 1391برچسب:, :: 7:10
raza rashid"رضاسيدرشيد"

درباره وبلاگ


وچه ساده با گریستن خویش زاده می شویم و چه ساده با گریستن دیگران از دنیا می رویم و میان این دو سادگی معمایی میسازیم به نام زندگی"رضاسيدرشيد"
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سولاكانsoolakan و آدرس soolakan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.